Vakantie Zuid-Engeland en Normandie in 2013.

Dit jaar wilde ik wel eens veel zon en vaak in de korte broek lopen. Dat is gelukt.

5 weken hadden wij om te zeilen dit jaar. We hadden een rustige oversteek naar Dover, direct vanuit Durgerdam, via IJmuiden. Het was zelfs zo rustig dat we nog veel moesten motoren, want de snelheid zakte tot nagenoeg nul, en de zee was als een spiegel.

In Dover een dag fietsen gehuurd, om op de fiets naar Canterbury te gaan. De dagen erna bleef het maar windstil, daarom besloten om naar Rye te varen, 28 mijl verderop, waar je kan droogvallen. Hiermee hadden we op zich slechte ervaringen, maar in Rye zou je netjes tegen de kade kunnen droogvallen. Het was interessant en spannend. Je vaart in een supersmalle prutsloot langs allemaal kansloze engelse projecten (van die bootjes waar kennelijk toch mensen nog iets in zien), langs de ondiepten. In het haventje liep al het water weg, en we waren reuze druk om BetterSkip een beetje rechtop te houden. Hiervoor sjorden we de spival vast aan een engels bankje, in de hoop dat deze het zou houden. Dit was gelukkig het geval. Rye is leuk en overdag zeer toeristisch, maar ’s avonds heerlijk rustig. De volgende dag bij HW er weer uit, en met ruime wind onder spinaker langs de prachtige krijtrotsen richting Wight. Het liep als een trein.

We konden Cowes net niet meer halen, want dit was een tocht van ruim 90 mijl, dus we voeren Chichester Harbour in, dit is een heel groot rivieren gebied met veel ankerplekken en moorings. Mooi een gratis nachtje op anker. Daarna naar Bosham, waar weinig is, maar wel leuk en authentiek. En toen naar Cowes. Wat is het leuk varen op de Solent. Ontzettend veel zeilboten, en veel van die grote joekels met 10 man erop, rondjes aan het draaien en trainen. Erg leuk. In Cowes vonden we een prima en betaalbare ligplaats in de Shepards Wharf Marina, paar minuten lopen van het centrum.  Vanuit Cowes ook een dag fietsen gehuurd om Wight te verkennen, het is een erg mooi eiland, maar voor fietsen niet echt het paradijs, al zeggen de folders wat anders.

Na Cowes voeren we naar de overkant: Beaulieu River, prachtig. Veel boten aan moorings, en die boten zagen er onengels uit, namelijk iets te netjes, iets te groot, en geen kansloze projecten. Dus dit ging duur worden. In Bucklers Hard heb je de mogelijkheid aan een pontoon in de rivier te liggen, en dat scheelde veel havengeld, bovendien lag je daar heerlijk rustig in een mooie omgeving. Er lagen veel Hollanders, hoe kan het ook anders.  Dagje naar het automuseum in Beaulieu, dat was de lange wandeling (ruim 5 km) zeker waard, bussen reden er niet.

Van Beaulieu voeren we naar Lymington, een leuk stadje, iets westelijk van Beaulieu. Hier kwamen vrienden langs om een dagje met ons te zeilen. Ze troffen het, want het was schitterend weer, we zijn langs de Needles gevaren en toen weer terug. Dat laatste duurde lang, want het stroomt als een gek, en er stond niet zo heel veel wind meer.

Daarna naar Newtown, dit is een gehucht op Wight, een mooie ankerplek. En daarna nog 3 dagen naar Yarmouth, op de westkant van Wight, van waaruit we met de bus (hele voordelige familie dagtickets!) 2 dagen over het eiland zijn gecrost. Toen vond ik het wel tijd worden om eens in Frankrijk te kijken, echter het weerbeeld was niet stabiel. Dus toen over de Solent weer oostwaarts, en nog 2 nachten in Bembridge geweest (oost Wight), ook schitterend. Een dag op het strand gelegen, op de oostkust heb je de mooiste stranden. En Bembridge is nog niet zo overladen met toeristen als de plaatsjes Shanklin en Sandown, die we per fiets hadden bezocht.

Ondanks dat de wind pal tegen was, was er nu niet meer een reden om niet over te steken. Naar Cherbourg was het slechts 70 mijl. Het werd dus deels kruizen, op de helft ging de wind uit, maar vlak na middernacht waren we dan in Frankrijk! Ik was er ruim 20 jaar niet geweest, wel even wennen. Nog steeds spreken fransen nauwelijks engels, dit verbaasde me toch wel.

Vanuit Cherbourg voeren we in een lange dagtocht naar Ouistreham, daarbij kwamen we langs Arromanches, de haven die de amerikanen destijds hebben aangelegd met caissons, voor D-day. We zijn hier even naar binnen gevaren, wel indrukwekkend hoor. En erg jammer dat er nu mensen op jetski’s en van die RIB rondscheuren. Ouistreham is vooral veel strand (mooi strand) en veel toeristen, niet echt leuk. En 2 musea over D-day die we hebben bezocht. Daarna hadden we ook niet meer de behoefte nog meer van D-day te willen bekijken. En Honfleur lonkte, hier had ik veel over gehoord, het moest erg mooi zijn. En ja, Honfleur was de ontberingen wel waard. Er stond een nogal stevige wind, en de eerste mijlen tegen de wind in motoren over stevige golven was net rodeo rijden. Later werd het gelukkig iets beter.

Het viel ons op dat de meeste boten van Nederlanders zijn. En verder viel op dat die meestal een veel grotere boot hebben, dus lagen wij meestal langs een Franse of Engelse boot.  En verder viel op dat bijna al die Nederlanders met hun grote boten al coasthoppend hun vakantie vieren. Wat wij doen, af en toe een nacht door, om lekker op te schieten, en hier en daar bewust wat langer te blijven, dat doet bijna niemand.

Na Honfleur voeren we naar Boulogne, de leuke havens Dieppe en Fecamp sloegen we over, want weer en wind waren goed, en de vakantiedagen bijna op. Boulogne was toch ook leuk om een dag te spenderen. In Boulogne kwamen we ’s morgens vroeg aan, nog even een beetje slaap inhalen, en toen het stadje in. De oude stad is erg leuk. De volgende dag konden we weer verder. Ik had lekker zitten puzzelen met de stroming, en als we het goed uitmikten konden we zeker 8 uur de stroom mee hebben. Dit lukte, het liep werkelijk als een trein. Een gemiddelde van 8 knopen op deze tocht van 75 mijl. We hadden gedacht ’s morgens vroeg in Oostende aan te komen, maar we waren er al om 10 uur, en konden dus nog gezellig met de buren kletsen en een spelletje doen. Wat is de Belgische kust afschuwelijk lelijk, het is werkelijk een schande. Een aaneenschakeling van betonnen bunkers, want elke Belg wil kennelijk een appartement met zeezicht. Ook in Oostende sterke staaltjes van lelijkheid gezien. De stad is gezellig, en zeer toeristisch, het strand is prachtig, maar architectonisch is het werkelijk om te huilen.

Waar alle andere Nederlanders er 3 dagtochten voor plannen om weer bij IJmuiden te komen, gingen wij gewoon in 1 ruk door, spaart ook weer mooi wat havengeld, en de Maasvlakte bij nacht heeft ook wel wat. Nog even diesel halen in Ijmuiden. Gelukkig lag daar een mega motorjacht die 3500 liter moest tanken, en dat duurde een paar uur. Kon Martijn mooi pitten, en wij konden even op het stand kijken. Daarna door naar de Sixhaven, waar we nog net in konden. BetterSkip was de boot die het mogelijk maakte via de boten naar de overkant te lopen, mocht je het willen. Nog lekker 2 dagen in Amsterdam ons vermaakt, en toen ’s avonds naar Lelystad, aan een mooie vakantie was een eind gekomen.

We hadden 901 mijl gevaren. En daarvan helaas een derde op de motor, want de wind liet ons regelmatig in de steek.